MODELING OF BUSINESS PROCESSES OF HOTEL ACTIVITIES

MODELING OF BUSINESS PROCESSES OF HOTEL ACTIVITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55956/TAOQ2664

Keywords:

hotel, hotel service, business process, modeling, diagram, BPMN,, management, process approach.

Abstract

The article is devoted to the management and modeling of business processes of a hotel enterprise. One of the current trends in the development of the hotel business is a significant increase in competition. Therefore, in order to create a competitive advantage, hotel companies use various approaches and tools aimed at attracting customers, providing quality services and improving the image of the hotel. One of these approaches for hotel companies is the implementation and management of innovative and efficient business processes. A necessary step in the effective application of the process approach in the management of an enterprise is the modeling of business processes. During the research, diagrams of business processes of hotel services were developed using the standardized BPMN methodology. Using these BPMN diagrams, you can determine the end result of the entire process, and analyze the activities of the enterprise. The proposed model can be used in the development of hotel service standards, identification of weaknesses and vulnerabilities in the hotel service, training of hotel staff, as well as in the educational process in the training of highly qualified specialists.

References

1. ҚР СТ ISO 9000-2017 «Сапа менеджменті жүйелері. Негізгі ережелер мен сөздік»

2. ҚР СТ ИСО 9001-2016 «Сапа менеджменті жүйелері. Талаптар»

3. Павлов, А.Ю. Управление бизнес-процессами на разных этапах развития современного предприятия. [Электронный ресурс] / А. Ю. Павлов // Инженерный вестник Дона – 2012. – № 4. – Режим доступа: http://ivdon.ru/magazine/archive/n2y2012/777/

4. Деревинский, Д.О. Анализ ключевых факторов развития концепции управления бизнес- процессами BPM. / Д. О. Деревинский // Проблемы современной экономики. – 2012. – № 2. – С. 144–146.

5. Аникина, М.С. Применение методики BPMN для построения моделей бизнес-процессов на примере предприятия хостел // Экономика и менеджмент инновационных технологий. 2016. № 6 [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://ekonomika.snauka.ru/2016/06/11858 (дата обращения: 23.01.2024)

6. Алцыбеева, И.Г. старший преподаватель ФГБОУ ВО «Вятский государственный университет» Россия, г.Киров Фокина О.В., к.э.н., доцент ФГБОУ ВО «Вятский государственный университет» Россия, г.Киров Бизнес-процессы: понятие, классификация, характеристикаfile: форум молодых ученых 12(28) 2018– Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/biznes-protsessy-ponyatie-klassifikatsiya-harakteristika/viewer

7. Топольник, В.Г., Крылова Л.В. Функциональное моделирование процессов оказания гостиничных услуг // Экономика, предпринимательство и право — 2017. — Том 7. — № 3. — С. 185-207.

8. Рындина, С. В. Процессный подход в гостиничном деле: переход на проактивное управление бизнес-процессами / С. В. Рындина, С. В. Куликова, К. Д. Михайлова // Модели, системы, сети в экономике, технике, природе и обществе. – 2019. – № 3 (31). – C. 71–82.

Downloads

Published online

2025-02-20 — Updated on 2025-02-21

Versions

Issue

Section

Economics and environmental sciences
Loading...