PSYCHOLOGICAL EFFECTIVENESS OF THE DEVELOPMENTOF QUALITATIVE SKILLS OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.55956/DHMA4610Keywords:
future teacher, professional training, psychological effectiveness,higher education institutionAbstract
The article is based on the system of professional training of future teachers in higher educational institutions of the country.
Today, an independent country is a country that determines the possibilities of future development, taking into account modern processes, technologies that provide its own system, model and quality of national education. Kazakhstan as a sovereign state, the signing of the Lisbon Declaration and participation in the Bologna process, etc. reflect its place in the global educational space. This circumstance contributes to the intensive development of the higher education system, taking into account the socio-cultural interests of our state and global educational processes that determine the quality and technological achievements in higher education.
It is obvious that one of the urgent problems of pedagogical science and best practices is to identify priority areas for improving the upbringing and education of the free generation that has crossed the threshold of the XXI century. In the system of professional training of future teachers, their qualitative skills should correspond to social processes. Due to the transition of an independent country to a market economy in accordance with the changing requirements of the time, the main criteria of competitiveness oblige future teachers to have modern qualities along with knowledge, knowledge, business skills. In this regard, the article formulates the relevance and positions, features and rationality of the development of qualitative skills in the system of professional training of future teachers based on scientific analysis.
References
1. Қазақстан Республикасының «Білім туралы» Заңы. – Алматы: Юрист, 2020. – 90 б.
2. Қазақстан Республикасының гуманитарлық білім беру тұжырымдамасы //Егемен Қазақстан 1994, - 7 шілде.
3. Қазақстан Республикасында тарихи сананы қалыптастырудың тұжырымдамасы //Егемен Қазақстан 1995, - 30 қазан.
4. Қазақстан Республикасындағы этникалық-мәдени білім туралы тұжырымдамасы [Электрондық ресурс]: Режим доступа: https://adilet.zan.kz/kaz/docs/N960003058_ 1996, - 15 шілде. Қаралған күні: 04.12.2022).
5. Қазақстан Республикасы Президентініңресми сайты [Электрондық ресурс]: Кіру режимі: https://www.akorda.kz/kz/memleket-basshysy-kasym-zhomart-tokaevtyn-kazakstan-halkyna-zholdauy-181416, 2021. - 12 ақпан. Жүгінген күні: 04.12.2022.
6. Хмель, Н.Д. Особенности формирования культуры будущего учителя:учебное пособие [Текст] / Н.Д. Хмель, Т.Ш. Куанышев, А.А. Молдажанова. – Алматы, 1996. – 185с.
7. Сластенин, В.А. Формирование личности учителя советской школы в процессе профессиональной подготовки [Текст] / В.А. Сластенин. – М.: Просвещение, 1976.– 160 с.
8. Кузьмина, Н.В. Методы исследования педагогической деятельности [Текст] / Н.В. Кузьмина. Л.: Изд. – Ленингр. ун–та, 1970. – 35 с.
9. Уманов, Г.А. и.др. Учителю – современную подготовку[Текст] / Г.А. Уманов // Основые направление научных исследований. – Алма – Ата, 1978. – 100 с.
10. Кунанбаева, С.С. Методика обучения лексико – граматическому оформлению вызсказывания в языковом вузе: дис...канд. пед. наук. – Алма – Ата, 1979. –185 с.
11. Нургалиева, Г.К. Ценностное ориентации личности: Методология, теория, практика формирования [Текст] / Г.К. Нургалиева. – Алматы: АГУ им. Абая, 1994. – 44с.
12. Калюжный, А.А. Теория и практика профессиональной подготовки учителя к нравственному воспитанию учащихся в целостном педагогическом процессе: дис...докт. пед. наук. –Алматы, 1994. – 328 с.
13. Каргин, С.Т. Влияние профессионально – педагогической направленности обучения на формирование педагогического мышления будущих учителей: дис. ..канд. пед. наук. – Алма – Ата, 1988. – 150 с.
14. Қасым-Жомарт Тоқаев Ұлттық қоғамдық сенім кеңесінің төртінші отырысына қатысты [Электрондық ресурс] Кіру режимі: https://www.akorda.kz/kz/events/akorda_news/meetings_and_sittings/kasym-zhomart-tokaev-ulttyk-kogamdyk-senim-kenesinin-tortinshi-otyrysyna-katysty 2020. - 22 қазан. Жүгінген күні: 04.12.2022.
15. Әл - Фараби. Әлеуметтік – этникалық трактаттар [Мәтін] / Әл - Фараби. – Алматы. 1995. – 419 б.
16. Жұмабаев, М. Шығармалар 3 – томдық. Т.1. [Мәтін] / М.Жұмабаев, – Алматы, 1995. – 256 б
17. Аумауытов, Ж. Шығармалар [Мәтін] / Ж.Аймауытов. – Алматы: Жазушы, 1994. – 296 б.
18. Қалиев, Б. Қазақ тілінің түсіндірме сөздігі [Мәтін] / Б. Қалиев. - Алматы, 2014. - 728 б.
19. Успанов, К.С. Теория и практика формирования профессионально значимых качеств у будущих учителей [Текст] / К.С. Успанов. – Алматы: Ғылым, 1998. – 228 с.
20. Қазақстан Республикасында білім беру мен ғылымды дамытудың 2020 - 2025 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы [Электрондық ресурс] Кіру режимі:https://adilet.zan.kz/kaz/docs/P1900000988 Жүгінген күні: 04.12.2022.
Downloads
Published online
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.